20 de ani de STILEXPRIMA! Povestea merge mai departe, pe zona de produse premium
Povestea Stilexprima este un adevărat model de business pentru temerarii care își doresc să înființeze și să crească o companie. După 20 de ani, cu ape line sau mai tulburi, Stilexprima navighează iar cu toate pânzele sus. În spatele succesului stau curajul, viziunea și seriozitatea fondatorilor și managerilor firmei.
Era 1998, când soții Andreica și-au luat inima în dinți, în începutul acela de capitalism, și au pornit un mic business. Au optat pentru o afacere în domeniul materialelor de construcție, iar la baza deciziei au stat și sfaturile unor prieteni care au recomandat acest sector ca având mari perspective de creștere.
Începutul
Stilexprima a pornit într-un spațiu mic, „o căbănuță situată în terminalul CFR, peste calea ferată” cum spune Horațiu Andreica, unul dintre fiii fondatorilor. “Era o perioadă în care producătorii internaționali de materiale de construcții abia își făceau intrarea în România. Noi am bătut la ușa fiecăruia și am semnat contracte cu ei, mizând pe produsele lor mult superioare celor ce se găseau la noi. Am fost primii care am adus în județ nume precum Bramac, Wienerberger, Holcim, Velux, Schiedel și am educat piața cu produse de calitate. De acolo, ne-am mutat în Piața Morii, într-un spațiu mai frumos, dar marele pas l-am făcut în 2006, când ne-am relocat în spațiul de astăzi, de pe Lucian Blaga. A fost un prim moment-cheie pentru mica noastră afacere de familie. Aveam în sfârșit un depozit adevărat și un showroom pe măsura viziunii noastre” istorisește Horațiu Andreica.
Furtuna care i-a făcut mai puternici
Un al doilea moment-cheie din istoria Stilexprima a venit ca o furtună, în 2009, odată cu criza economică globală, care a stopat practic avântul imobiliar, val pe care pluteau frumos și toți furnizorii de materiale de construcții. Spre deosebire de alții, compania bistrițeană a gestionat cu înțelepciune momentul. A restrâns cheltuielile foarte mult, a redus stocurile, a optimizat vânzările și logistica. 2009 a fost singurul an pe minus în cele două decenii de existență ale Stilexprima, dar a fost momentul unui nou început. “În aceea perioadă am luat niște decizii foarte importante pentru viitorul afacerii noastre, dar poate cea mai bună a fost aceea de a menține calitatea produselor. Noi i-am obișnuit pe bistrițeni cu produse premium și nu am vrut să vindem produse ieftine și slabe calitativ doar ca să trecem mai ușor prin criză. Miza noastră a fost să păstrăm și chiar să adăugăm în portofoliu noi furnizori de produse premium, la prețuri accesibile. Și am reușit, cu mari eforturi. Ne-a ajutat și piața construcțiilor, care a început să crească semnificativ din 2012 încoace. Anul trecut a fost chiar foarte bun, peste nivelul la care eram înainte de criză” spune Horațiu.
Atuul unei afaceri de familie
“Să ai o afacere de familie e un mare avantaj din anumite puncte de vedere, dar și un dezavantaj” explică tânărul manager. „E mai ușor de gestionat, de luat decizii, echipa e mai unită, mai flexibilă. Dintr-un alt unghi, un business de familie e limitat în privința capacității de dezvoltare. Noi, de pildă, am ajuns la dimensiunea pe care o avem azi și cred că ar fi greu de gestionat o afacere mult mai mare. Proporțional cu afacerea cresc și responsabilitățile, grijile, nopțile nedormite, stresul. În plus, ar fi nevoie de o echipă mai mare și oamenii buni sunt foarte greu de găsit în piața muncii actuală. Noi punem mare preț și pe timpul nostru liber, pe timpul petrecut cu familia, pe concedii, așadar dacă reușim să menținem Stilexprima la acest nivel și să funcționeze ca până acum, suntem mulțumiți”, spune el.
Provocările din piață
O provocare mare a unei afaceri în acest domeniu este competiția acerbă. E adevărat, ultima recesiune a cernut bine comercianții de materiale de construcții și în picioare au rămas puțini, dar foarte solizi. Familia Andreica a decis să-și păstreze drumul său, pe segmentul de produse premium, ca să evite coliziunea cu giganții Dedeman și Ambient, și acest pariu i-a reușit. Pe această zonă premium, competitorii sunt foarte puțini, motiv pentru care Stilexprima aici va apăsa accelerația și în următorii ani. “Lumea știe că noi vindem produse de structură de calitate (cărămidă, țiglă, fier beton etc). Așa a fost și așa va rămâne. Zona de showroom merge și ea pe această direcție. Orice au nevoie bistrițenii pentru băile lor (gresie, faianță, baterii, căzi, chiuvete, vase de toaletă, mobilier, oglinzi etc) există deja la noi în regim premium. Parte din munca mea e să caut în toată lumea acei producători care țin la calitate dar au prețuri rezonabile și să aduc produsele lor la Stilexprima. Până acum, căutările mele dau roade, showroom-ul e tot mai populat și clienții sunt mulțumiți”, povestește Horațiu. Potrivit acestuia, o altă dimensiune unde Stilexprima are planuri de dezvoltare este shopul online. Acesta a fost creat mai mult pentru o vizibilitate completă a produselor aflate la vânzare, dar imediat după ce au sosit primele comenzi managerii firmei au zărit potențialul. Azi, shopul online vinde mai mult baterii de baie și căzi cu hidromasaj, în special în sudul țării, dar planul lui Horațiu este să acopere întreaga suprafață a țării. “Puțin, dar sigur și corect” este motto-ul după care se ghidează tânărul antreprenor, preluat cu siguranță de la fondatorii companiei, temerarii aceia din 1998.
La scara timpul, cei 20 de ani ai Stilexprima nu înseamnă mare lucru. Luați însă oră cu oră, zi cu zi, lună cu lună, decizie cu decizie, pas cu pas, urcare, cădere și iar urcare, plus, minus și iar plus, acești 20 de ani reprezintă perioada de adolescență unui business bine crescut, bine îngrijit, care cu siguranță va face ceva în viață! La mulți ani, Stilexprima!
Eveniment Stilexprima: 14-17 mai, reduceri substanțiale
În perioada 14-17 mai 2018, Stilexprima îi invită pe bistrițeni să-i treacă pragul pentru a se bucura de reduceri substanțiale la toate produsele! De asemenea, vizitatorii vor avea ocazia să-i întâlnească pe reprezentanții unor mari producători de materiale de construcție, cărora le pot cere sfaturi cu privire la produsele dorite. Ziua de 17 mai va ziua principală a evenimentului dedicat celor 20 de ani de activitate.