65 de mil. lei costă studiul de fezabilitate pentru Autostrada Nordului. Rămânem iar doar cu studiul, sau facem și execuția?

65 de mil. lei costă studiul de fezabilitate pentru Autostrada Nordului. Rămânem iar doar cu studiul, sau facem și execuția?

Licitația pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii Nordului (Baia Mare – Dej – Bistrița – Suceava) este în curs, data limită de depunere a ofertelor fiind 8 ianuarie 2020. Își va asuma noul Guvern proiectul lansat pe ultima sută de metri de vechea guvernare, dar inițiat și susținut și de lideri ai actualei puteri? Vom rămâne, iar, doar cu un frumos studiu de fezabilitate, plătit cu 65 mil. lei din banii contribuabililor?

Până la urmă, proiectul scos la licitație în noiembrie de către CNAIR se referă la elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru un drum de mare viteză pe traseul Baia Mare – Suceava, care să cuprindă și centurile ocolitoare ale orașelor pe lângă care trece. Un drum expres deci, nu o autostradă, dar suficient, spun specialiștii, pentru a ușura maxim traficul în această parte a țării. Studiul de fezabilitate va fi realizat pe bucăți, fiind scoase la licitație 3 loturi: Lotul 1 Baia Mare – Bistrița (valoare estimată de 19,4 mil. lei, fără TVA), Lotul 2 Bistrița – Vatra Dornei (valoare estimată 16,5 mil. lei, fără TVA) și Lotul 3 Vatra Dornei – Suceava (valoare estimată 17,6 mil. lei, fără TVA).

Ca sursă de finanțare pentru realizarea drumului expres, CNAIR a propus obținerea de fonduri europene în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, chiar în primăvara anului viitor. Cei care vor câștiga licitația pentru studiul de fezabilitate vor avea la dispoziție 18 luni pentru a-l realiza, timp în care guvernanții vor trebui, dacă își vor asuma investiția, să identifice banii pentru proiectare și construcție.

Drumul expres Baia Mare – Suceava va fi conectat în nord-vest la un alt drum expres, Satu-Mare – Oar (pe graniță cu Ungaria, interescție cu M49 din Ungaria), ceea ce va face mult mai facil accesul spre Occident. Pentru proiectare și SF ale acestui tronson, CNAIR a primit deja trei oferte la licitaţie: 1. Search Corporation 2. Asocierea 3TI Progetti Italia – Ingeneria Integrata – Eurocerad și 3. Asocierea Explan – Atelier RVD – Cadsil. Ofertele urmează să fie evaluate până pe 25 mai 2020, potrivit datelor din platforma de achiziţii publice SICAP.

Recent, premierul Ludovic Orban, vorbind despre priorități ale CNAIR, nu a pomenit nimic despre așa-zisă Autostradă a Nordului, subliniind importanța Autostrăzii Târgu Mureș – Ungheni ca principală legătură rutieră dintre Transilvania și Moldova. Totuși, proiectul Baia Mare – Suceava este susținut public de parlamentari din tot spectrul politic, inclusiv din partidele aflate acum în arcul de guvernare. În plus, este un obiectiv de investiții votat ca lege în Parlament, în acest an.

Categories: Local

About Author