Competiția OFF-ROAD de la Spermezeu transformă comuna într-un punct de atracție la nivel național

Competiția OFF-ROAD de la Spermezeu transformă comuna într-un punct de atracție la nivel național

Ieri, 7 iulie, 2018. Încă de dimineață, sub un soare ca un bulgăre de foc, pășunea vălurită perfect de mâna lui Dumnezeu pentru un circuit OFF-ROAD fremăta ca un imens motor pregătit pentru concurs. Urma o zi mare…

De pe creasta cea mai înaltă a dealului, traseul pregătit pentru cei înscriși în competiție pare amețitor. Concurenții zâmbesc cu tâlc, deapănă zgomotos amintiri din alte concursuri și fac ultimele retușuri la minunățiile pe patru roți cu care se vor alinia la start. Unii își umflă anvelopele, alții le lasă mai moi, unii lucrează pe sub capotă, alții pe sub mașină. Cei cu ATV-urile zumzăie ca niște albine uriașe pe imensul covor verde gălbui ce se întinde în fața ochilor.

Sute de curioși sau pasionați ai motoarelor, localnici dar și turiști de eveniment din mai multe județe ale Transilvaniei, admiră îndelung “exponatele” anunțate la start și îndrăznesc mici pariuri, având ca miză o bere rece sau o porție de mici cu muștar. Suzuki, Toyota, Nissan, Jeep, Daihatsu etc – toată lumea parcă pricepe limba acestor faimoase motoare, modificate și răsmodificate pentru a face față celor mai dificile sarcini și trasee.

Ora 11.00. Organizatorii și sponsorii evenimentului par mulțumiți de cum decurg lucrurile și de afluxul de concurenți și de spectatori. Soarele e acolo, încins, partener important al evenimentului.

Primarul comunei, Sorin Hognogi, inițiatorul competiției și el însuși concurent, accelerează de la un grup la altul, pendulând între oficialii de la clubul Rain 4×4 Bistrița (cei care vor superviza impecabil concursul din punct de vedere tehnic), sponsori (unde Suzuki – prin dealerul RUBIN SRL Bistrița – a fost la loc de cinste), spectatori și colegii din Primărie (o echipă unită, cu atribuții precise: unii gătesc pentru concurenți, alții asigură securitatea traseului de concurs, alții manevrează utilajele destinate a scoate din necaz eventualele mașini împotmolite pe traseu etc).

Aproape ora 12.00. La start se prezintă cei din categoria Hobby, având în față un circuit ușor pentru orice autovehicul 4×4. Un spectator hazliu e gata să meargă acasă după Loganul său, convins că ar reuși să facă acest traseu fără probleme. Grijulie cu averea familiei, soția îl calmează, răcorindu-l cu încă o bere. Una câte una, mașinile din această categorie se achită onorabil de sarcină. Dusterul cu care a intrat primarul Hognogi în cursă se comportă exemplar, reușind un timp bunicel. J

A urmat cursa ATV-urilor, niște mașinuțe iuți și spectaculoase care au făcut privitorii să stea țintuiți locului, cu ochii făcuți binoclu, mai ales că printre concurenți au fost și tineri din comună. Unul chiar s-a dat peste cap pe traseu, dar apoi s-a ridicat și și-a reluat cursa, scoțând un timp bun.

De la a doua categorie, Standard A, lucrurile s-au complicat. Traseul e mult mai lung și cu câteva obstacole provocatoare pentru niște 4×4 cu motoare mai mici de 2000 cmc. Prietenii ziarului BistritaBusiness.ro, călare pe un Daihatsu de 1600 cmc, s-au comportat remarcabil, ținând cont că au fost la prima ieșire într-un concurs. Desigur, înnămoliți în două rânduri, tractați cu excavatorul, fără gume tocmai potrivite, distracția a fost maximă. La fel și nivelul de adrenalină, ne-au spus la final Alin și Ovidiu (pilot și co-pilot), clasați pe la mijlocul clasamentului.

Categoria Standard B a scos în față niște bestii de mașini gata să muște din deal dacă e nevoie. Motoare de 3, 4, 5 litri, cu echipaje mai mult sau mai puțin experimentate, s-au aruncat, pe rând, în cursă, și au dat tot ce au putut. Unii au putut, alții nu, și au rămas înfipți în nămol și tractați apoi în afara concursului, spre deliciul spectatorilor. Câștigător a fost experimentatul Mircea Vasile (cu al său copilot), la volanul unul Landcruiser impresionant.

Și pe când să înceapă categoria Xtreme, s-a pornit și o ploicică mocănească, numai bună pentru ce avea să urmeze. Oficialii erau gata gata să spună stop joc, pentru că traseul devenise alunecos și siguranța echipajelor era sub semnul întrebării, dar cei cinci concurenți nu au acceptat această soluție. Doar nu-și aduseseră micii giganți, modificați pentru orice condiții geografice și atmosferice J, pentru o simplă expoziție. Cu o modificare ușoară a traseului, eliminând o pantă prăpăstioasă transformată de ploaie în pârtie, competiția a reînceput. “Aiestea nu-s mașini, aiestea-s tancuri” subliniază de pe margine un localnic bătrân, plin de admirație. Punctul culminant al traseului a fost urcarea unei pante cu înclinație de cca. 70 de grade (după estimările ochiometrice ale spectatorilor prieteni cât de cât cu geometria). Oricât s-au străduit, cei cinci competitori nu au reușit să se cațere până pe creastă, doar cu ajutorul troliilor. După „forje” repetate, unii chiar au abandonat, cu motoarele încinse spre roșu și cu nori de fum negru deasupra dealului.

Final de zi, cu podium, premii și bună dispoziție! Ploaia s-a oprit. OFF-ROAD Spermezeu 2018 s-a încheiat și a fost la înălțimea așteptărilor. Dar, vorba primarului Sorin Hognogi, așteptările deja au crescut înzecit pentru anii următori. „Succesul acesta ne spune că evenimentul nostru are un potențial uriaș. Azi am avut competitori și spectatori din mai multe județe. Sunt nenumărați împătimiți ai motoarelor 4×4 în această regiune și puține locuri unde ei se pot desfășura într-un cadru oficial, de competiție. Îmi doresc să creștem acest eveniment și în câțiva ani poate chiar să devină o etapă oficială în campionatul național de OFF-ROAD. E o locație superbă, ideală pentru așa ceva, iar în privința organizării văd că putem fi la înălțime. Vom merge pas cu pas spre această țintă, cu gândul că va fi un factor extraordinar de promovare a comunei Spermezeu la nivel național”, a declarat Sorin Hognogi.

Categories: Local

About Author