Consultanță, coaching, training și mentoring – conceptele care pot crește ori salva o companie
By IULIUS DUMITRU
Ce înseamnă, care sunt asemănările și diferențele și, mai ales, cum putem folosi aceste servicii pentru a crește exponențial valoarea unei companii? Începem o serie de articole prin care dorim să explicăm unii termeni folosiți în limbajul de afaceri, dar în primul rând să oferim soluții viabile de creștere a companiilor.
Consultanță – servicii furnizate de un expert sau o echipă de experți, de cele mai multe ori personalizate, care au drept scop îmbunătățirea stării companiei clientului. În general, avem de-a face cu consultanță strategică și cu consultanță operațională. De cele mai multe ori, consultantul se implică activ, alături de client, în rezolvarea problemelor identificate.
Coaching – sau îndrumare – servicii oferite de o persoană care nu este neapărat expert în domeniul de activitate al clientului, dar care aduce valoare prin experiența sa. Nu se implică activ în rezolvarea problemelor, întotdeauna rezolvarea vine de la client, dar cu sprijinul și susținerea coach-ului (îndrumătorului). Cea mai bună analogie este cu antrenorul echipei de fotbal, care pregătește tehnic și tactic echipa, dar nu intră pe teren.
Training – sau instruire – servicii standardizate sau personalizate care constau în cursuri, programe de instruire, manuale de utilizare. Cele mai des întâlnite sunt cursurile pentru echipele de vânzări. Sunt foarte utile, cu condiția ca lucrurile învățate să fie puse în practică.
Mentoring – servicii personalizate oferite de persoane de succes, cu mare experiență și cu o reputație ireproșabilă. Nu se implică niciodată în activitatea curentă a companiei, dar aduc valoare prin acces la clienți importanți, la surse de finanțare și prin faptul că au parcurs acest traseu, au fost în pielea antreprenorului.
Cum folosim aceste servicii?
Recomandăm solicitarea unei întâlniri inițiale cu furnizorul de servicii. Această întâlnire este întotdeauna gratuită și are ca scop înțelegerea stadiului de dezvoltare în care se află compania, diagnosticarea problemelor și a nevoilor pe care clientul le are. În urma analizei diagnostic, furnizorul propune un mod de lucru, cu obiective clare, indicatori de măsurare a progresului și a valorii. Termene de realizare. Pachete standardizate sau personalizate. Sisteme de onorarii. Aproape întotdeauna soluțiile propuse conțin un melanj al serviciilor expuse mai sus.
Vă invităm să comentați și să ne spuneți părerea dvs. despre serviciile descrise. De asemenea, vă rugăm să solicitați materialul gratuit pe care vi-l punem la dispoziție și în care detaliem cele discutate, la adresa de email: office@ideas.ro.
Iulius Dumitru este fondator și Managing Partner al platformei de consultanță www.ideas.ro, care oferă servicii de consultanță financiară, accesarea de finanțări, fuziuni și achiziții de companii, marketing și dezvoltarea afacerii, IT și tehnologie. Servicii de strategie financiară, fiind reprezentantul în România al unor fonduri de investiții globale.