Cu ce giganți se aruncă în luptă ROMBAT pe piața europeană a bateriilor Li-Ion?

Cu ce giganți se aruncă în luptă ROMBAT pe piața europeană a bateriilor Li-Ion?

Compania bistrițeană ROMBAT, deținută de METAIR Grup, a anunțat că va intra în curând în rândul producătorilor de baterii Li-Ion, dedicate automobilelor electrice. Un pariu enorm, ținând cont că BOSCH a anunțat în acest an că renunță la planuri similare, pentru că nu poate produce mai ieftin decât companiile asiatice.

Toți marii producători de celule lithium ion pentru baterii auto sunt în acest moment în Asia, în țări precum China, Japonia și Coreea de Sud. Lider este Panasonic Sanyo, cu o cotă de 33% din piață, urmează compania chineză BYD (18%), apoi coreenii de la LG și SAMSUNG (17%, respectiv 9%). Industria auto europeană și cea din SUA sunt dependente azi de aceste nume. Deși Germania, ca mare producător și exportator de autovehicule, a încercat să aibă o strategie proprie în această problemă, contând în special pe BOSCH, această companie a anunțat în februarie 2018 că renunță la planurile sale de a produce celule lithium ion, pentru că ar fi aproape imposibil să facă profit, ținând cont de costurile de producție din Asia.

Recent, Maroš Šefčovič, care conduce proiectul “Energy Union” al Comisiei Europene, a declarat că propune firmarea unui consorțiu de companii europene care să producă necesarul de celule lithium-ion pentru constructorii auto europeni, necesar care până în 2025 ar valora 250 miliarde euro. Planurile lui ar putea însă rămâne la nivelul de idee, date fiind ultimele investiții anunțate de asiatici chiar pe teritoriul Europei.

BMW a semnat recent un contract cu producătorul chinez de baterii CATL, care va construi în acest scop o uzină în Europa, cu o capacitate de peste 50 GWh. Daimler și VW Group se vor număra de asemenea printre clienții fabricii. Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) este cel mai mare producător de baterii (nu doar celule pentru baterii n.n.) Li-Ion din China și caută spații cu potențial în Europa pentru a construi prima fabrică de pe continent. Unul dintre clienții companiei, BMW Group, a fost de acord să semneze un contract de 1 miliard euro, pentru a permite companiei să investească în noua uzină. Unul dintre locurile vizate de CATL este perimetrul orașului Erfurt, Germania, unde landul Thuringia oferă facilități chinezilor pentru a investi. Anterior, CATL anunțase că dorește să inițieze o ofertă publică de circa 2 miliarde euro pentru a finanța investiția într-o uzină care s-ar ridica la circa 50 GWh. CATL a cumpărat anul trecut un pachet de 22% din producătorul finlandez de componente Valmet Automotive.

Un alt mare producător european, Daimler, a semnat recent un contract cu o valoare neprecizată cu cei de la CATL, astfel că investiția chinezilor în noua uzină are șanse foarte mari să fie amortizată rapid. Și VW Group a anunțat recent că intenționează să achiziționeze baterii de la CATL, dacă va deschide uzina în Europa. Până în prezent, atât LG, cât și rivalii de la Samsung au anunțat că vor investi în fabrici de baterii în Europa, la fel și cei de la Tesla. Și cel mai mare producător de autovehicule din China, BYD, a declarat că va investi într-o astfel de uzină.

Categories: Business in top

About Author