Cum a ajuns o companie cu nume de fată – Roxana – cel mai mare distribuitor regional de bere și răcoritoare?

E inspiranta poveste de business a lui Ionel Ropan, un antreprenor curajos care a supraviețuit junglei din anii ’90 și care mută, în afaceri, ca la șah, gândind 2-3 pași înainte. Surprinzător pentru unii, dar nu pentru Ionel Ropan și echipa sa, compania ocupă locul 23 în topul celor mai valoroase afaceri bistrițene.
Istoric
“În momentul în care m-am gândit la numele firmei soția mea era însărcinată, nu știam dacă vom avea fată sau nu, dar ne-am spus că dacă primul născut va fi fată o va chema Roxana. Și am decis atunci ca și firma să poarte același nume” își începe povestea Ionel Ropan, proprietarul celui mai mare distribuitor de bere și de răcoritoare din regiune.
Roxana are acum 27 de ani. Atât fata, cât și compania. Afacerea familiei Ropan pornise, de fapt, cu un an înainte, ca asociație familială, cu un bar deschis în Reteag.
“Am făcut acest SRL, apoi am cumpărat un magazin și am început să ne extindem pe partea de comerț engros. Din anul 1993 am început să facem distribuție. La ora aceea nimeni nu făcea distribuție în județ, toată lumea vindea de la punct fix”, explică Ionel Ropan.
Momentul de cotitură al afacerii a fost în 2010, când companiei i s-a ivit oportunitatea de a deveni distribuitor unic la nivel județean pentru berea Tuborg. Datorită acestui contract, Roxana a crescut exponențial, existândani în care a înregistrat plusuri de 45% la cifra de afaceri.
“Am început cu trei angajați și acum suntem aproximativ 120. Desigur, salturile mari din vânzări nu mai există acum, am ajuns unde ne-am propus, nu mai avem unde crește. În 2010 ne-am propus să acoperim tot județul nostru. Apoi, i-am convins pe partenerii noștri că ne facem treaba bine și ne-au dat și o parte din județul Cluj. Astăzi, Reteagul, unde funcționăm, este chiar în mijloc. De aici distribuim mult mai bine, crește viteza de livrare, scad costurile…” explică Ionel Ropan.
Roxana SRL operează azi un imens depozit de băuturi lângă Reteag (fiind reprezentant local pentru Ursus, Pepsi și Tuborg), patru magazine proprii și un Cafe Bar. În opinia antreprenorului, afacerea sa a rezistat și s-a dezvoltat atât de bine pentru că s-a adaptat junglei, adică pieței anilor ‘90, ba chiar a impus o doză de seriozitate în această junglă.
“Acea perioadă a fost junglă, nu a fost drum, și abia astăzi începe să fie asfalt. În 1991 era o debandadă totală, nici măcar din punct de vedere fiscal nu se știa mare lucru. Astăzi, în schimb, cine nu lucrează cu proceduri, cine nu lucrează profesional, nu rezistă. Au rezistat firmele care s-au călit atunci, în mediul acela, au fost serioase și și-au făcut treaba”, mai spune Ropan.
Rezultate în 2018
Anul 2018 a fost un an bun pentru companie, care a obținut venituri totale de 73,58 milioane de lei, în creștere cu 7,23 de milioane de lei față de 2017.
“Avem o creștere de peste 11%, am crescut și noi, a crescut și piața. Noi am crescut peste nivelul pieței, pentru că au existat și oportunități pe care nu le-am ratat. Cred că noi ne-am făcut treaba mai bine decât alții, decât concurența. Aici s-a făcut diferența: dacă ne uităm la cei care lucrează pe același segment cu noi, unii dintre ei au scăzut ca și cifră. Noi am investit foarte mult în depozite, am luat mașini de transport noi și am reușit să creștem viteza de distribuție. Cred că reușim să distribuim cam 30% din comenzi de astăzi pe astăzi, în vârf de sezon! Am investit mult în parcul auto, dar rezultatele încep să apară” susține antreprenorul.
Prognoză pentru 2019
Startul anului curent a fost unul mai dificil, dar și în atare condiții Roxana a înregistrat creștere după primul semestru.
“Creșterea e chiar la nivelul inflației, nu e deocamdată o creștere reală. Dacă însă prindem vreme călduroasă în a doua jumătate a anului vânzările cresc substanțial și atunci vom putea vorbi de o creștere adevărată. Din păcate, afacerea noastră este cumva dependentă de climă. Stăm mereu cu ochii pe Meteo și ne rugăm să fie cald”, mai spune Ionel Ropan.
Ionel Ropan crede că, în viitor, comerțul tradițional, cu magazine mici, va scădea semnificativ și tot mai mult teren va câștiga comerțul modern, al hyper-market-urilor. În piața de distribuție vor rămâne doar firmele care sunt serioase și care se adaptează.
“Comerțul modern nu s-a dezvoltat încă foarte bine în Bistrița-Năsăud, pentru că vorbim de un județ preponderent rural. Super-market-urile au început să deschidă magazine la sate, dar încă nu le merg extraordinar. Noi acum, ca și firmă, suntem în vârf. Creșteri mari nu o să mai facem. Avem patru divizii, avem peste 2.000 de parteneri cu care lucrăm. Eu cred că în cinci ani comerțul modern va câștiga și mai mult teren și, desigur, unii distribuitori vor fi din ce în ce mai slabi. Este o chestiune de logică. Și va rămâne un sistem de nișă, rămâne Horeca și magazinele mici pe care cineva trebuie să le deservească. Și cine poate să facă acest lucru mai bine decât cel care este poziționat optim și utilat din punct de vedere logistic? Noi când am investit și am deschis depozitul la Ciceu Mihăiești tocmai la ideea aceasta ne-am gândit: până în Cluj sunt 68 de km, ca să duci 100 de km de la depozitul nostru trecem de Baia Mare, trecem de Zalău, trecem de Cluj și ajungem și în Târgu Mureș. 100 de km nu este o distanță lungă cu mașini bune.” adaugă Ionel Ropan.