Cum a ajuns un politehnist clujean principalul exportator de viței din regiune?

Cum a ajuns un politehnist clujean principalul exportator de viței din regiune?

Un clujean, crescut la bloc, inginer de meserie, s-a mutat la Bistrița în anii ’90, a prins drag de animale și a devenit, în două decenii, unul dintre cei mai mari exportatori de viței din România. Ovidiu Ciuruș este cel mai bun exemplu al antreprenorului mânat de pasiune, care învață din mers, dar asiduu, care se adaptează oricărei situații din piață și care își dezvoltă afacerea fără să se uite zilnic la rubrica profit.

“Am crescut la bloc, sunt clujean, nu am avut animale, nu am avut fermă aproape, de copil. Am făcut Politehnica și după `89, din păcate, industria României s-a prăbușit. Am fost nevoit să fac altceva. Ce altceva? Păi am făcut de toate, ca toți cei care au început imediat după `89 – și magazin și fabrică de mobilă și zootehnie… Prin ’93 am pornit ca antreprenor. Am rămas până la urmă aici. Poate că mi-am găsit eu această pasiune și am rămas cu animalele…”, povestește antreprenorul.

Deși foarte greu de prins, Ovidiu Ciuruș este un interlocutor savuros, cu care te-ai întinde la povești ore în șir. “Afacerea din zootehnie am început-o în anul 2000. Iată, sunt 19 ani de când lucrez cu animale și nici nu mi-am dat seama. Bine, față de acum două decenii totul e schimbat. Am dezvoltat încontinuu, pentru că am accesat mereu piețe noi, unde altfel se fac vânzările, altfel se fac livrările. Clienții noștri ne-au forțat practic să ne profesionalizăm rapid și să ne dezvoltăm” spune fondatorul companiei ITL Agrocomplex, Ovidiu Ciuruș.

În ultimii ani, compania s-a axat în special pe exportul de viței către țările arabe. De ce? “Sunt mai mulți bani acolo decât în Europa, iar piețele sunt mult mai largi. Pentru a vinde în țările arabe trebuie făcute volume mari și cine nu este capabil să facă volume mari nu rezistă pe piață. Devine neinteresant pentru eventualii cumpărători. Noi pare că suntem capabili, de vreme ce suntem acolo” explică, zâmbind, Ovidiu Ciuruș.

Ferma ITL Agrocomplex înseamnă 10 adăposturi pentru îngrășare cu o suprafață de peste 8.000 mp și un centru de colectare. Compania achiziționează și livrează la export anual 20.000 – 25.000 de viței. Mai puțin de 20% provin din Bistrița-Năsăud, ceilalți fiind cumpărați din aproape tot Ardealul. Pe lângă zootehnie, ITL Agrocomplex înseamnă și culturi de cereale, pe o suprafață de peste 400 hectare de teren. Și mai înseamnă enorm de multă muncă, fără sâmbete, fără duminici libere, fără sărbători, fără concedii.

Următorul proiect: un produs sub brand propriu

Blocajul din 2018 de pe piața turcească și israeliană a dus la o scădere a veniturilor companiei cu 4,6 milioane de lei față de 2017. Compania a înregistrat anul trecut venituri totale de 42,65 milioane de lei. Ovidiu Ciuruș nu a fost foarte afectat de picaj, pentru că în acest business trebuie să ai răbdare și să vezi lucrurile în perspectivă: “În anul trecut ne-a scăzut cifra de afaceri, dar am avut creștere ca și bază materială… Au fost închise mai multe piețe de desfacere – Turcia, Israel – și am avut o scădere a cifrei de afaceri cu 17%, la o creștere a salariilor cu 30%. Eu prin dezvoltare nu înțeleg obligatoriu că trebuie să am un profit consistent… Am mărit capacitatea, numărul de adăposturi, putem ține acum mai multe animale – este o dezvoltare, ca să zicem așa, ca producție, ca număr de zile furajate. Anul trecut au dispărut niște piețe, anul acesta au reapărut. Din păcate, în domeniul acesta nu prea putem inventa nimic nou. Cărțile sunt cam făcute, cumpărătorii sunt cunoscuți. E un paradox, pentru că, pe de altă parte, piața este foarte variabilă, volatilă. Nu știm astăzi ce vom face mâine, nu putem să ne facem un proiect pe termen lung, într-o direcție clară. Putem doar să să ne imaginăm ce va fi, pe baza unor informații, totuși, și să ne dezvoltăm în acea direcție. După mintea mea, trebuie să ai o bază materială foarte mare, trebuie să te dezvolți întruna! O să ajungem și fermele ca și supermarketurile – cele mici dispar, rămân doar cele mari!”.

În viitorul apropiat, antreprenorul are însă un obiectiv clar: lansarea unui produs de calitate din carne de vită, sub brand propriu. Fermierul crede că este momentul în care consumatorii trebuie să reevalueze carnea de vită și să înceapă să o consume, pentru că este printre cele mai sănătoase, gustoase și ușor de gătit.

About Author