După 40 de ani complicați, SOMPLAST Năsăud privește, în fine, cu optimism, viitorul

După 40 de ani complicați, SOMPLAST Năsăud privește, în fine, cu optimism, viitorul

SOMPLAST Năsăud este azi unul dintre liderii industriei românești de repere din mase plastice, cu o istorie de peste 40 de ani. Cum a reușit să se reinventeze și să supraviețuiască o fabrică ce în anii 90 părea sortită pieirii, ca atâtea altele?

În baza Decretului 332 din 12 august 1978, comuniștii înființau Întreprinderea de Prelucrare Mase Plastice (IPMP) Năsaud. Era parte dintr-un plan de dezvoltare a acestei industrii, dovadă că șapte ani mai târziu existau 13 fabrici cu acest profil în România, toate aflate în subordinea “Centralei industriale de prelucrare mase plastice București”. Dintre ele, doar două-trei mai funcționează astăzi. Năsăudul a fost de la început faimos pentru butoaiele sale din plastic, produse-emblemă cu care defilează și în prezent, alături însă de o mulțime de alte repere, solicitate de piață.

În octombrie 1989, Nicolae Ceaușescu realiza în Bistrița-Năsăud ceea ce a fost ultima sa vizită de lucru în teritoriu. Sosit la vânătoare, liderul comunist a dorit să bifeze vizite în câteva fabrici din județ și a ales Covoare Beclean, Somplast-ul de azi, Întreprinderea Textilă Năsăud, Întreprinderea Agricolă de Stat Jelna, IUT, Mecanica, CPL și Filatura (din Bistrița). Presa vremii relatează că dictatorul a cerut dublarea producției industriale bistrițene în următorii câțiva ani.

La doar un an distanță, în noiembrie 1990, pe locul IPMP apare compania Somplast SA.

După câțiva ani de derivă, în ton cu toată economia românească aflată în trecere spre capitalism, Somplast este achiziționată în 1996 de Asociația PAS și mai multe persoane fizice, prin metoda cupoanelor de un million lei. Compania devine astfel privată, cu un capital în valoare de 43.470.250.000 lei.

În anii următori începe un proces timid de restructurare și modernizare, care a luat însă viteză după sosirea, în 2001, a noului acționar majoritar, SIF Banat-Crișana. Investițiile în retehnologizare, în produse noi și în angajați au dublat producția în scurt timp, deși numărul salariaților a coborât la 155, de la peste 1.000 în 1990.

În 2006, noii acționari derulează cel mai amplu program de investiții din istoria Somplast: linie de extrudare folii pana la 10 microni, mașină de imprimat în opt culori second, sudeză de confectionat saci de dimensiuni mari, mașină de injecție, instalație de spălare folii PE murdare cu capacitate 150 kg/ora, electrostivuitoare, baterii condensatoare ecologice pentru compensarea factorului de putere, dispozitiv de măsurare ultrasonică grosime țeavă în flux continuu, aparat de testare la presiune internă a țevilor (printr-un proiect în cadrul Programului de Creștere a Competitivității produselor industriale, administrat de către Ministerul Economiei și Comerțului. În 2008, este completată capacitatea de producție a țevilor de PEHD prin achiziționarea unei linii de produs țevi AMUT – Italia, pentru gama medie a diametrelor Ø40 ÷ Ø90 mm. Este de asemenea dezvoltată capacitatea de mare reciclator a companiei, prin achiziționarea unor echipamente de mărunțire și prelucrare a deșeurilor din mase plastice.

Criza economică mondială declanșată în 2008 a afectat și activitatea Somplast, dar, în ciuda dificultăților, compania a reușit în acea perioadă o creștere a cifrei de afaceri și a profitului din exploatare.

În anii următori, continuă procesul de retehnologizare și modernizare a fabricii, care ajunge în 2013 la o producție-record de 4.445 tone, cu un număr de 164 salariați. Compania are deja o gamă foarte complexă de produse: folii din polietilenă de joasă, medie și înaltă densitate, saci, huse, pungi, țevi și fitinguri din polietilenă pentru rețele de apă, gaz și pentru protecția cablurilor electrice, produse injectate și produse suflate. Acestea sunt comercializate atât pe piața internă, cât și în ale țări din Uniunea Europeană.

După câțiva ani de rezultate negative, 2019 poate fi anul când Somplast ajunge, iarăși, pe plus. În 2018, compania și-a crescut veniturile cu aproape 2,3 milioane lei, reușind să aducă pierderea la doar 628.076 lei.

 “Ultimii ani au fost o perioadă dificilă pentru industrie în general, afectată de creșterea constantă a prețurilor la materii prime, criza forței de muncă și lipsa investițiilor mari în infrastructură. Somplast a resimțit aceste minusuri, dar a reușit să țină capul sus și sperăm la niște rezultate pozitive în acest an. Ca strategie de management, mi-aș dori să începem să acordăm mai multă atenție personalului nostru, fără de care redresarea companiei nu ar fi posibilă. Vrem să simtă că suntem un angajator bun, de încredere, cu reale perspective. În plus, nu vom renunța la principiul nostru de bază: calitatea. Oameni, calitate și tradiție – sunt atuurile noastre” spune Alin Brișan, directorul general al companiei.

 

 

Categories: Business in top

About Author