Gavril Mureșan, Electroplast: Cu partenerii de la ROCA, vrem să ajungem curând să exportăm 50% din producție!

Gavril Mureșan, Electroplast: Cu partenerii de la ROCA, vrem să ajungem curând să exportăm 50% din producție!

Articolul publicat miercuri de BistritaBusines.ro, cu referire la compania ELECTROPLAST SA, a generat un interviu foarte interesant cu directorul general al societății bistrițene, Gavril Mureșan. Acesta a acceptat să discute cu noi despre schimbările care au avut loc în Electroplast în ultimul an și despre planurile de viitor, alături de noii parteneri de la ROCA. Mai mult, Gavril Mureșan a acceptat provocarea BistritaBusiness.ro de a fi unul dintre editorialiștii ziarului în perioada următoare, urmând să abordeze în opiniile sale teme de interes ale mediului de afaceri local și național.

Q : Domnule Mureșan, felicitări pentru că Electroplast a redevenit o companie 100% românească. Totuși, ce nu a funcționat în relația cu vechii parteneri italieni?

A : Totul a funcționat impecabil, inclusiv despărțirea, am rămas în relații amicale. Însă, ca în orice business, apar moment când acționarii au puncte de vedere diferite cu privire la viitorul afacerii și la drumul ce trebuie parcurs spre acel viitor. Noi, partea română, ne-am dorit un anume plan de investiții, care avea în vedere și introducerea de produse noi, ieșirea în piețe noi. Partenerii de la Italian Cable Company aveau o altă viziune. Aceste discuții au existat pe parcursul anului 2018.

Q : Cum ați identificat noul partener, ROCA?

A : Noi suntem una dintre cele mai vechi firme private de cabluri din România, cu o expertiză pe care puțini o au în anumite tipuri de cabluri. Practic, nu am avut nevoie de o prezentare deosebită. La final de 2018, început de 2019, am avut un prim contact cu compania ROCA. Știam că ei își doresc parteneriate cu companii românești, cu potențial, că vor să contribuie la dezvoltarea acestora. În același timp, am constatat că știau foarte multe despre Electroplast. De acolo, lucrurile au mers simplu, deși noi, acționarii români din companie, nu am mai avut nici o implicare după ce am facilitat contactul intre compania ROCA si colegii noștri de la ICC.

Q : Și cât a durat efectiv acest proces?

A : Niciodată un astfel de proces nu durează puțin. Pe de-o parte, noii investitori au dorit să înțeleagă afacerea noastră, piața, produsele noastre. Au avut nevoie de rapoarte, evaluări, audit etc. În alt plan, s-au purtat negocierile cu partea italiană. Eu consider că totul s-a desfășurat într-un timp rezonabil. Practic, în jumătate de an de la demararea procesului, am primit în firmă noul partener.

Rep.: Până la urmă, cum a ajuns ROCA să dețină 60% din Electroplast?

A : Este simplu. A achiziționat 50% din companie, partea colegilor din Italia, iar ulterior, în urma unei majorări a capitalului social, a ajuns la 60%. Noi, ceilalți actionari, ne-am păstrat același capital ce l-am avut anterior.

Q : Au trecut cca. 10 luni alături de ROCA. Cum decurge colaborarea și care sunt acum planurile Electroplast?

A : Colegii noștri de la ROCA sunt toți niște oameni deosebiți, niște specialiști foarte buni, riguroși, cu un background solid. Recunosc că și eu personal am învățat multe deja de la acești tineri, dar sper că am compensat cu experiența mea în această industrie.

De la bun început, ROCA a avut un mesaj foarte clar, cu privire la viitorul afacerii noastre. Vrea să dezvoltăm Electroplast, vrea să introducem produse noi, vrea să accesăm piețe noi! Drept pentru care, tot ce am întreprins împreună în ultimele luni vizează aceste obiective.

Q : Ce vă propuneți, mai concret, legat de Electroplast?

A : Atunci când vrei să te dezvolți este absolut necesar să faci investiții în tehnologie și resursă umană. Deja am făcut un prim pas împreună cu ROCA, în timpul scurt de când suntem parteneri, și sperăm ca rezultatele acestor investiții să fie deja vizibile în următoarele 10-12 luni. Vrem să abordăm o nouă nișă de produse și să dezvoltăm un proiect de excelență profesională. Ne dorim foarte mult să mărim plaja exporturilor și ne-am stabilit și un grafic cu privire la asta. Până acum, exporturile însemnau pentru noi 10-15% din vânzări. Ne-am propus să ajungem la 50% în următorii 4-5 ani.

Q : Piața de afară e mai tentantă?

A : Piața de afară e mai sigură. Vă dau un argument major. Piața din România este invadată de cabluri neconforme, care pot chiar pune în pericol vieți omenești. Sunt producători români, sau importatori de cabluri din estul continentului, care nu vând produse conforme si care să asigure calitatea ce garantează securitatea. Desigur, toți își fac rost de niște hârtii care să ateste un anumit standard. Problema este că România nu are niciun organism funcțional și lucrativ, cu mecanisme și proceduri, de verificare a acestor produse sensibile, cum au toate țările civilizate din Europa. Cred că doar noi, posibil și  bulgarii, nu avem așa ceva. Luați orice domeniu din România în care se folosesc cabluri electrice și vă garantez că un procent însemnat din acele cabluri folosite în instalații nu au ce căuta acolo. Un exemplu: apare o licitație în infrastructură, sau o lucrare de construcții, iar ofertantul, ca să respecte caietul de sarcini, cere ofertă de la Electroplast, sau IPROEB, sau alt producător cu standarde. Câștigă lucrarea cu un preț mic, pentru că în România primează prețul cel mai mic nu calitatea și conformitatea, iar la momentul punerii în practică, achiziționează cabluri ieftine, de cele mai multe ori neconforme, de la producători care nu pot demonstra caliatea, sau de pe piețe externe, mai din est. Din păcate, în România nimeni nu mai verifică daca acele cabluri achiziționate corespund cu oferta. Și de aici, vă dați seama de ce avem atât de multe incendii, sau chiar pierderi de vieți omenești, cauzate de instalațiile electrice. Asta s-a întâmplat, de pildă, la Maternitatea Giulești, vă amintiți tragedia? Cablurile erau neconforme!

Există totuși 2-3 domenii unde această problemă nu există, iar acolo suntem prezenți și noi, cu produsele Electroplast: infrastructura electrică în domeniul feroviar, de exemplu. Acolo nu te poți juca! Ca să vă răspund la întrebare, da, piața de afară e mai tentantă din acest punct de vedere. Măcar suntem toți producătorii la același nivel de standard și ne batem în prețuri. Nu există această concurență neloială. Doar statul român o permite.

Q : Dar cum poți evalua/verifica aceste standarde ale produselor? Electroplast ce face?

A : Bună întrebare! Păi, cel mai important, avem un laborator propriu, certificat și autorizat de RENAR București, care face aceste verificări. Cum ar trebui, de altfel, să aibă orice producător român. Marfa noastră nu pleacă din curte fără documentele care atestă conformitatea, dovedită de laborator. Noi avem costuri de cca. 300.000 lei anual doar ca să întreținem acest laborator. Ca să fim siguri că produsele sunt conforme și trec de viza laboratorului, nu putem face niciun rabat în producție. Aceasta a fost politică noastră încă de la fondarea afacerii: fără compromisuri la calitatea produselor. Acest subiect merită dezvoltat mai în detaliu, dar cu altă ocazie. Funcționăm astăzi pe o piață locală ca o junglă, în care Electroplast dar și alți producători serioși suferă foarte mult. Cu toate astea, nu am lăsat standardul jos. Mai degrabă ne orientăm spre export, pentru că statul român nu e curios ce cabluri se folosesc în rețelele electrice de la noi. Am discutat în multe rânduri acest aspect la ANRE și ni s-a spus de fiecare dată că nu sunt fonduri pentru a asigura aceste controale de conformitate. Ar trebui să nu existe niciun un cablu în piață fără viza unui organism oficial românesc, care să ateste calitatea. Așa e în alte țări din Europa.

Q : De ce în România stau altfel lucrurile? E doar o problemă de bani?

A : Pentru că aici totul e altfel. Aceasta e o discuție foarte amplă, pe care vă provoc să o avem cu altă ocazie. Foarte pe scurt, România nu are un plan de țară, nu are un plan pentru nimic. Merge din inerție. Vi se pare normal ca noi să importăm peste 70% din materia primă pe care o folosim la cabluri? Unde ne sunt fabricile și combinatele care susțineau industriile cu materie primă? Suntem o țară bogată, cu cetățeni săraci, ceea ce nu e firesc.

Categories: Brands, Business in top

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*