Meci de categoria grea pentru asfaltarea stațiunii Colibița! Licitație de 10 mil. euro. Pe cine pariați?

Meci de categoria grea pentru asfaltarea stațiunii Colibița! Licitație de 10 mil. euro. Pe cine pariați?

O licitație mult-așteptată de firmele de construcții a fost anunțată azi de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud: tronsonul 2 din modernizarea DJ172D, în zona lacului Colibița și a satului cu același nume. Preț estimativ: 47,3 milioane lei+TVA (10 mil. euro+TVA).

 Ofertele trebuie depuse până în 22 ianuarie 2018, urmând ca învingătorul să fie anunțat în 16 februarie. O să fie una dintre cele mai disputate licitații locale din ultimii ani. Întâi, orice constructor ar vrea să se mândrească în viitor cu asfaltarea stațiunii Colibița. Doi, valoarea lucrărilor e consistentă: 10 milioane euro+TVA. Trei, condițiile obligatorii de participare vor provoca agitație în zilele următoare.

FRASINUL SRL e unica firmă locală ce atinge baremul

Firmele care intenționează să depună oferte trebuie să fi avut cifra de afaceri medie anuală de minim 70 milioane lei, pe anii 2014, 2015 și 2016. Dintre companiile locale de construcții, singura care îndeplinește acest criteriu este FRASINUL SRL, deținută de Traian Larionesi, cu rulaj mediu anual de 96,2 milioane lei, în ultimii trei ani. Una dintre contracandidatele tradiționale, MIS Group, este foarte aproape de cifra solicitată, însă îi lipsesc 113.480 lei. Firma lui Octavian Iugan a reușit doar o medie de 69,96 milioane lei, deci sub baremul de 70 milioane. DIMEX 2000, una dintre favoritele licitațiilor locale în ultimii doi ani, controlată de familia Scurtu, are o medie de 65,29 milioane. Alte companii mari, precum Construct Perom, ÎNDEMÂNAREA Prodcom, CML.RO, sunt mult sub ștacheta impusă de beneficiar. Din afara județului, prima companie care are o șansă este ARL Strabag, cu sediul în Cluj, condusă de bistrițeanul Dan Mihancea. Compania, cu lucrări în mai multe județe din Transilvania (inclusiv în Bistrița-Năsăud), a avut o cifră de afaceri medie de 191,6 milioane lei în ultimii 3 ani, dublu față de Frasinul. Marea diferență între ARL Strabag și ceilalți competitor amintiți e că faptul că prima are în spate puternicul concern austriac Strabag și poate susține fără probleme din bani proprii o lucrare cap-coadă, permițându-și să încaseze banii și cu mare întârziere. Tot de la Cluj, poate veni cu ofertă firma DIFERIT, controlată de familia Petri, care a înregistrat o cifră de afaceri medie anuală de 175,5 milioane și a mai câștigat licitații în județ. Desigur, oferte pot depune companii din toată țara, chiar din străinătate, însă câtă vreme criteriul principal de departajare este prețul cel mai mic, cu cât un ofertant e mai departe de locul lucrărilor cu atât prețul său nu va fi cel mai mic. El va trebui ori să transporte materiale la lucrare din zona lui, ceea ce nu e rentabil, ori să cumpere materiale (în special piatră, beton, asfalt) de la producătorii locali. De la aceștia nu va obține prețuri mici, pentru că acești producători sunt chiar competitorii locali din licitație.

Alte două criterii

 Firmele care ofertează trebuie să mai facă dovada că au executat, în ultimii 5 ani (calculați până la data limită de depunere a ofertelor), lucrări de consolidare/construcții/modernizare/reabilitare/ lărgiri aferente drumurilor naționale/drumurilor expres/autostrăzilor/drumurilor județene în valoare cumulată de mimim 45.000.000,00 lei fără TVA la nivelul a unul sau mai multe contracte. În plus, trebuie să demonstreze că au prestat în ultimii 3 ani (calculați până la data limită de depunere a ofertelor), servicii de proiectare pentru lucrări de consolidare/ construcții noi /modernizare/reabilitare/lărgiri aferente drumurilor naționale/drumurilor expres/autostrăzilor/drumurilor județene, în valoare cumulată de minim 550.000,00 lei fara TVA, la nivelul a unul sau mai multe contracte.

De menționat că la aceste criterii nu putem ști exact care dintre constructorii amintiți se încadrează. Cu siguranță mai mulți decât la primul criteriu, al cifrei de afaceri.

 Ce asocieri vor apărea?

Este interesant de urmărit ce asocieri vor apărea între aceste companii care nu îndeplinesc criteriile luate individual. Poate e vremea ca două companii locale, oricare ar fi numele lor, să treacă peste orgolii și să facă o asociere. Poate vom vedea o asociere între o firmă din Cluj, sau din altă parte, care vine cu cifra de afaceri și una locală care va furniza oameni, utilaje și unele materiale de construcții. Poate vom vedea câștigând Frasinul SRL, de una sigură. Sau ARL Strabag, de una singură.

 Care este miza?

Tronsonul respectiv face parte din proiectul mai amplu intitulat Poarta Transilvaniei, care vizează modernizarea, în mai multe etape, a drumului județean DJ172, care conectează următoarele obiective: Mureșenii Bârgăului – Lac Colibița – Colibița – Bistrița Bârgăului – Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei. Primul tronson, din primul lot, adică Mureșenii Bârgăului – Lac Colibița, a fost inaugurat în vara trecută, lucrarea fiind executată de compania Dimex 2000 Company.

Pentru licitația curentă, din totalul valorii estimate, de 47,3 milioane lei+TVA, 45,6 milioane înseamnă investiția de bază, 0,61 milioane reprezintă serviciile de proiectare și asistență tehnică din partea proiectantului, iar 1,14 milioane sunt alocați pentru organizarea de șantier. Din momentul semnării contractului de achiziție, proiectarea trebuie finalizată în termen de 2 luni, iar execuția în 20 de luni. Garanția de participare la licitație este de 450.000 lei.

 

Categories: Business in top

About Author