OPINIE: În loc să căutăm soluții disperate pentru parcări în Bistrița, nu mai bine reducem numărul de mașini?

OPINIE: În loc să căutăm soluții disperate pentru parcări în Bistrița, nu mai bine reducem numărul de mașini?

Înțelegem că 3000 de parcări vor dispărea din Bistrița, în urma investițiilor majore în Linia Verde, Linia Albastră și alte linii și liniuțe. E clar, oamenii nu vor mai avea unde să-și parcheze mașinile, iar Primăria caută cu disperare soluții. Una, la limita logicii, desființarea aproape totală a unei Piețe agro-alimentare (Împăratul Traian). Ce alternativă ar exista?

De câțiva ani, în orașele occidentale, primarii caută altceva: caută modalități urgente de a reduce numărul de autovehicule din comunitățile lor. Multe orașe din Germania au început încă din 2018 să interzică accesul mașinilor diesel foarte vechi. În UK, politică de stat, mașinile alimentate cu diesel și benzină nu vor mai putea fi cumpărate din 2030. Canada, aceeași măsură, din 2035. China gândește la fel. În Norvegia 60% din vânzările de mașini sunt reprezentate deja cele de tip electric. În paralel, primăriile și statele investesc masiv în rețele performante de transport în comun, care să descurajeze oamenii în a mai cumpăra autoturisme personale. Mai vin tare din urmă curentul car-sharing, curentul trotinetelor electrice, curentul bicicletelor etc.

Așadar, revenind în târgul Bistriței, în loc să plângem după 3000 locuri de parcare și să căutăm soluții trăznite ca să le refacem pe undeva, nu mai bine ne-am asuma o politică de asta verde, prin care să reducem cu 3000 (în fiecare an) numărul de mașini din oraș? Nu sună deloc bine politic, dar sună al naibii de bine pentru viitorul acestui oraș! Cum ar arăta Bistrița în 10 ani, oare?

Un alt exercițiu de imaginație: cum ar fi ca primarul Bistriței să anunțe că din 2023, în oraș nu mai au ce căuta mașinile cu euro 2 și euro 3? Adică mașinile alea de 1500-2000 euro, care reprezintă probabil spre 50% din total. Cu siguranță, bistrițenii, după ce ar sudui bine municipalitatea, ar regândi utilitatea autoturismului propriu și eficiența lui și nu ar mai cumpăra, de multe ori inutil, a doua sau a treia mașină, care să sprijine bordura 23h pe zi. În paralel, continuând exercițiul, primarul va pune în mișcare un amplu program de investiții în sistemul de transport în comun. Dacă tot putem lua credite, ca oraș, de ce nu am cumpăra 200 de miniautobuze electrice, care să zbârnăie prin oraș și să te ia rapid din fața blocului/casei, să te aducă la serviciu și înapoi acasă? Sau să te plimbe unde ai nevoie? La ce ai mai avea nevoie de o rablă de mașină, care îți aduce cheltuieli operaționale și nervi în trafic?

E puțin probabil să se întâmple asta. E nevoie de foarte mult curaj și asumare, ca administrație, să produci o astfel de revoluție! Nici măcar nu de bani e vorba, bani pentru investiții sunt astăzi pe toate gardurile (credite, fonduri europene, fonduri guvernamentale, parteneriate public-private etc). Dacă ai face însă asta, ca administrație, cu siguranță ai intra glorios în cartea de istorie a orașului!

De menționat că primarul Brașovului a inițiat deja un studiu printre locuitorii orașului, ca să afle dacă aceștia ar fi de acord cu interzicerea mașinilor diesel. E un prim pas.

Menționez că sunt șofer, folosesc mașina (am doar una) mai toată ziua, e alimentată diesel, probabil euro 3. Aș fi primul însă care aș înțelege și as renunța la ea, dacă mi s-ar propune o asemenea provocare!

P.S. : În județul Bistrița-Năsăud sunt înmatriculate cca. 150.000 de mașini.

Categories: Local, Opinie

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*