Zece măsuri fiscale noi cu scutiri de taxe şi prelungiri de termene pentru companii

Zece măsuri fiscale noi cu scutiri de taxe şi prelungiri de termene pentru companii

Ordonanța 48/2020 a fost publicată în urmă cu câteva zile în Monitorul Oficial și aduce antreprenorilor din România o nouă serie de măsuri fiscale menite să îi ajute să treacă peste criza financiară generată de pandemia COVID-19. Iată noile măsuri care vin în ajutorul firmelor:

1. Microîntreprinderile pot sponsoriza instituţiile pu­bli­ce fără a fi nevoie ca acestea să fie înscrise în Registrul enti­tăţilor/unităţilor de cult pentru care se acordă deduceri fiscale, aşa cum era până acum. Aces­te sume se vor scădea din impozitul pe venitul micro­întreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din acest impozit, pentru trimestrul în care s-au înregistrat cheltuielile res­pective. Măsura simplifică pro­cesul de redirecţionare de fon­duri către instituţii de stat care au nevoie în această perioadă de fonduri.

2. Prelungirea termenului de depunere a situaţiilor finan­ciare ale companiilor până la 31 iulie 2020 inclusiv. Anterior, termenul era 29 mai 2020.

3. S-a prelungit termenul pentru solicitarea indemni­zaţiei aferente lunii martie, cu 5 zile lucrătoare pentru profe­sioniştii definiţi de Codul civil.

4. Hotelurile, restaurantele şi alte unităţi de alimentaţie publică care datorau impozit specific beneficiază de scutire de la plata acestuia pentru perioada în care îşi intrerup activitatea total sau parţial pe perioada stării de urgenţă decretate. Condiţiile sunt: să întrerupă activitatea total sau parţial şi să deţină certificatul pentru situaţii de urgenţă, iar pe de altă parte, să nu se afle în insolvenţă.

5. Nu sunt supuse impozitului şi contribuţiilor so­ciale (CAS, CASS) avan­tajele în natură acordate persoa­nelor fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor ca urmare a ocupării unor funcţii consi­derate de angaja­tor/plătitor esenţiale pentru desfăşu­rarea acti­vităţii şi care se află în izolare pre­ventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru o perioadă stabilită de anga­jator/platitor, în cazul instituirii stării de urgenţă.

6.TVA se va rambursa de ANAF, cu efectuarea, ulte­rior, a inspecţiei fiscale. Apli­carea acestei prevederi înce­tează la 30 de zile de la data încetării stă­rii de urgenţa. Nu se aplică aceas­tă prevedere în anumite si­tuaţii precum cele în care deja ins­pecţia fiscală era începută sau contri­buabilul are înscrise în cazierul fiscal fapte care sunt sancţionate ca infracţiuni sau TVA solicitată la rambursare provine din mai mult de 12 perioade de rapor­tare lunare, respectiv 4 perioade de raportare trimestriale şi alte câteva situaţii.

7. Începând cu luna aprilie 2020 nu se vor acorda fa­ci­lităţi fiscale la indemnizaţia de şomaj tehnic (scutiri de taxe pen­tru sectorul contrucţiilor, IT, persoane cu handicap. Practic, indemnizaţiile se vor impozita la fel ca în cazul firmelor obişnuite.

8. O altă măsură importantă care va înceta şi ea însă la 30 de zile de la data încetării stării de urgenţă este suspendarea sau neînceperea măsurilor de executare silită, prin somaţie, poprire şi valorificarea bunurilor la licitaţie, a creanţelor bugetare, cu excepţia executărilor silite în care intervin aspecte de natură penală (infracţiuni).

9. Pe durata stării de urgenţă obligaţiile de plată aferente autorizaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc prevăzute de OUG nr. 77/2009 se suspendă. Pentru aceste activităţi nu se aplică sancţiuni dacă plata taxelor se efectuează în cel mult 30 de zile lucrătoare de la încetarea stării de urgenţă decretate. Operatorii de jocuri de noroc tradiţionale nu datorează taxe aferente autori­zaţiilor de exploatare a jocurilor de noroc pentru întreaga perioadă a stării de urgenţă decretate.

10. Nu se va plăti  TVA în vamă de către plătitorii de TVA care importă medicamente, echipamente de protecţie şi maşini de producţie măşti de protecţie, alte dispozitive sau echipamente medicale şi materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea şi combaterea COVID-19, într-o  perioadă de până 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgenţă.

Categories: National

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*