Cum se poate amâna plata ratelor la bănci! Au fost publicate normele de aplicare
Normele de aplicare a ordonanței care permite amânarea ratelor la bănci au fost publicate în Monitorul Oficial. Ordonanța emisă de Ministerul de Finanțe permite persoanelor fizice și juridice să-și amâne ratele la bănci și IFN-uri până la sfârșitul anului.
Astfel, persoanele fizice pot cere amânarea ratelor doar dacă declară pe propria răspundere că se află în imposibilitatea de a plăti ratele aferente creditului, pentru că veniturile lor sau ale membrilor familiei au fost afectate de criza COVID-19. Membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de soț/soție, părinți și copii, care locuiesc și se gospodăresc împreună cu debitorul.
“Normele exemplifică și câteva cauze care urmează a fi luate în calcul la creditele ipotecare, menționând că băncile nu trebuie să se limiteze la acestea:
– intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în șomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activității angajatorului,
– concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia,
– reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia,
– plasarea debitorului în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, și altele asemenea”, se arată într-un comunicat.
Odată ce este depusă cererea, banca verifică încadrarea creditului în aceste cerinte și comunică decizia de aprobare sau respingere a cererii de amânare a ratelor într-un termen de maxim 15 zile.
Este bine de știut că pot fi amânate doar creditele ipotecare fără restanțe la data de 16 martie 2020 inclusiv, sau dacă restanțele au fost achitate integral, la data depunerii cererii. Cererea poate fi depusă într-un termen de 45 de zile de la data intrarii în vigoare OUG 37/2020, 30 martie 2020, adică până în 14 mai 2020.
“Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, precum și pentru debitorii care dețin profesii liberale și profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba amanarea ratelor dacă activitatea a fost întreruptă total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, și altele. Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020” mai precizeaza Ministerul Finantelor.
De asemenea, băncile sunt nevoite aprobe solicitările de amânare dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parțial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, etc.