În frunte cu Draxlmaier, sectorul automotive se mută încet în Rep. Moldova
Producătorul german de componente auto Dräexlmaier, cu fabrici și în România, a anunțat că va începe în această toamnă activitatea la cea de-a treia unitate de producție din Republica Moldova, unde va angaja 2.500 de persoane. În prezent, grupul german are aproximativ 3.000 de angajați în Republica Moldova. Construcția celei de-a treia fabrici Dräexlmaier din Republica Moldova a început anul trecut, investiția fiind de 31 de milioane de euro. Încet, dar sigur, industria furnizorilor din automotive se mută înspre Est.
În vara anului trecut, Dräexlmaier a atras o finanțare de 40 milioane euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) printr-o emisiune de obligațiuni hibride și a anunțat că fondurile vor fi folosite pentru creșterea capacității de producție la fabricile din România, Serbia, Macedonia și Tunisia, precum și pentru finanțarea construcției unei noi unități de producție în Republica Moldova. Producătorul german mai are două fabrici în Republica Moldova, construite în 2009, respectiv 2011, având un număr total de aproximativ 3.000 de angajați. Până acum, compania a investit 75 de milioane de dolari în Republica Moldova. Fondat în 1958, Dräexlmaier Group, cu capital privat, deține aproximativ 60 unități de producție în peste 20 de țări. Grupul dezvoltă și produce sisteme electrice și electronice, interioare de lux și sisteme de bord pentru automobile, lista de clienți incluzând nume precum Mercedes-Benz, Porsche și BMW. Pe piața din România, Dräxlmaier Group este prezent din 1993, în cinci orașe din România – Satu Mare, Pitești, Timișoara, Hunedoara și Brașov. În primăvară, grupul german a anunțat că va închide prima fabrică înființată de companie, Lisa DLR din Pitești, decizie care de care sunt afectate circa 800 de persoane.
45 de investitori străini interesați
Guvernul Republicii Moldova alocă tot mai multă atenție investitorilor din automotive, sector care a ajuns să reprezinte deja 20% din valoarea exporturilor acestei țări. În perioada 13-14 iunie ac., la Chișinău s-a desfășurat Moldova Automotive Days, un important forum al producătorilor și furnizorilor din industria constructoare de mașini. Potrivit vicepremierului moldovean Octavian Calmîc, prin organizarea acestui eveniment, Ministerul Economiei și Organizația pentru Atragerea Investițiilor și Promovarea Exporturilor (MIEPO) transmit un mesaj clar opiniei publice, partenerilor de dezvoltare, companiilor și agenților economici, care activează în acest domeniu, că grație eforturilor Guvernului din ultima perioadă de timp, industria din Republica Moldova renaște, devenind tot mai competitivă atât pe piața regională, cât și cea internațională. ”În ultimii cinci ani am înregistrat o creștere semnificativă a sectorului de automotive. Dacă în 2012 volumul exporturilor de componente auto constituia 137 milioane de euro, atunci în 2016 am ajuns la cifra de peste 356 milioane de euro și o pondere de peste 20 la sută din totalul de exporturi al Republicii Moldova”, a accentuat Octavian Calmîc. Acesta a mai precizat că în ultimii cinci ani a fost înregistrată și o creștere semnificativă a noilor locuri de muncă – dacă în 2012 în acest sector erau angajați 5100 de muncitori, în anul curent aici deja activează peste 10 000 de persoane, iar în următorii doi ani cifra se va dubla. Directorul MIEPO, Vitalie Zaharia, a menționat că la eveniment și-au confirmat participarea 45 investitori din țări precum Germania, Japonia, Italia, Austria, SUA, România, Cehia, Slovacia, Ucraina și 72 de companii locale.
Leoni cochetează cu Moldova
Reamintim că și grupul Leoni AG, prezent și la Bistrița, cochetează de 2-3 ani cu deschiderea de facilități de producție în Republica Moldova, unde a înființat deja o companie. În 2016, Leoni AG a anunțat că analizează posibilităţile de redimensionare a locurilor de muncă în ţările în care costul forţei de muncă a crescut (cazul României). S-a precizat totuși că grupul Leoni nu va renunţa, în nici un caz, la locaţia de producţie România, ci va transfera o parte din producţia realizată aici în alte ţări din Europa de est, cu costuri de muncă mai mici, precum Moldova şi Ucraina, unde salariile sunt de numai 60-70% din nivelul de salarizare al României. În Europa de est, Leoni are fabrici în Polonia, România, Rusia, Serbia, Slovacia şi Ucraina.