Alte 2 mari proiecte “crețe” sunt la un pas de finanțare. Le va îmbrățișa Primăria lui Turc, au ba?

Primăria Bistrița va trebui să decidă în curând dacă merge înainte cu alte două proiecte majore inițiate de administrația Crețu: „Coridor de mobilitate aferent râului Bistrița” și „Regenerare urbană în zona Lac MHC”. Acestea au fost selectate recent de ADR Nord Vest pentru a primi sprijin financiar în vederea pregătirii documentațiilor tehnico-economice.
Cele două proiecte au o valoare cumulată de cca. 187,3 mil. lei. Se va bate actuala administrație pentru ele? Le va scoate în dezbatere publică? Va lua finanțarea sau va renunța la ea?
Primul proiect…
Proiectul „Coridor de mobilitate aferent râului Bistrița” – așa-numita Linie Albastră – evaluat la 144,1 mil. lei, prevede:
- Crearea unei noi linii de transport public cu bandă dedicată/prioritară, care să unească următoarele zone funcționale pe traseul coridorului de mobilitate: localitatea componentă Sărata, Parcul Industrial Bistrița Sud, noua zonă de dezvoltare Zăvoaie, zona de promenadă Codrișor, noua zonă de dezvoltare Valea Ghinzii, Complexul Wonderland și localitatea componentă Unirea.
- Realizarea unui parc&ride în zona Unirea-Wonderland;
- Modernizarea a două punți pietonale peste râul Bistrița care să unească zonele rezidențiale Ștefan cel Mare și Independenței Sud de zonele funcționale de pe traseul noului coridor de mobilitate, precum și extinderea infrastructurii pietonale pe noul coridor de mobilitate, inclusiv crearea unei noi punți pietonale care să unească Parcul Municipal de zona Codrișor;
- Extinderea infrastructurii ciclistice pe întreg coridorul de mobilitate creat și racordarea acesteia la rețeaua realizată în exercițiul 2014-2020;
- Modernizarea a 2 poduri peste râul Bistrița (DJ154 Sărata și str. Asfințitului – str. Aerodromului Unirea), pentru accesibilitatea benzii dedicate/prioritare transportului public, infrastructurii pietonale și cicliste, precum și crearea unui nou pod în zona Zăvoaie pentru conectarea optimă a noii linii de transport public la autobaza destinată autobuzelor electrice realizată prin POR 2014-2020 (Linia Verde);
- Pregătirea infrastructurii pentru amplasarea de noi stații de transport public, pe traseul realizat (vor fi montate stații de transport smart solicitate spre finanțare pe AP2);
- Asigurarea iluminatului public aferent infrastructurii pietonale și cicliste;
- Achiziția de autobuze electrice care să funcționeze pe noua linie de transport public, inclusiv stații de încărcare electrice
Conform proiectului, pe ”Linia Albastră” vor rula 15 autobuze electrice, infrastructura pentru biciclete va avea 15 km (dublu sens); vor fi 17 stații de încărcare electrice; coridorul de mobilitate creat va avea cca. 18 km, iar infrastructura rutieră creată/ modernizată pentru funcționarea benzii dedicate/ prioritare noii linii de transport public de asemenea cca.15km.
Vor fi construite trei punți destinate infrastructurii pietonale/ cicliste și trei poduri necesare functionalizării proiectului, iluminatul va fi modernizat și vor fi amenajate 20 de stații inteligente de transport public.
Al doilea proiect…
Detalii despre al doilea proiect – „Regenerare urbană în zona Lac MHC” – în valoare de 43,2 mil. lei – nu se știu foarte multe, dar în decembrie 2020 a fost contractată o firmă din Sălaj care să realizeze un studiu geotehnic pe acel amplasament, în valoare de cca. 15.000 lei.
De unde vine finanțarea
Prin OUG nr. 88/27.05.2020, Guvernul României a aprobat instituirea unor măsuri privind acordarea de sprijin financiar din fonduri europene nerambursabile, în actuala perioadă de programare 2014-2020, pentru pregătirea portofoliului de proiecte în domenii strategice considerate prioritare pentru România în perioada de programare 2021-2027.
Apoi, Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a publicat în 17 iulie 2020 Ghidul solicitantului – condiții specifice de accesare a fondurilor destinate pregătirii proiectelor de infrastructură în domeniile mobilitate urbană, regenerare urbană, infrastructură rutieră de interes județean, inclusiv variantele ocolitoare și/ sau drumuri de legătură, centre de agrement/baze turistice (tabere școlare) și infrastructură și servicii publice de turism, inclusiv obiective de patrimoniu cu potenţial turistic.
Alocarea financiară aferentă Regiunii de Dezvoltare Nord-Vest pentru sprijinirea pregătirii documentaţiilor tehnico-economice pentru cele 5 domenii este de 38.680.615 lei, din 304.031.854 lei alocaţi la nivel de ţară.
În urma selecţiei fişelor de proiecte depuse în perioada 29.07.2020 – 21.08.2020, în baza Metodologiei pentru evaluarea fişelor de proiect POAT 2014-2020 NV, au fost identificate 45 de documentaţii tehnico-economice, printre care și cele din Bistrița-Năsăud (astăzi de referim doar la cele inițiate de Primăria Bistrița).