Câți bani au plătit ca promovare în social media partidele politice, la nivel de Bistrița-Năsăud, în 2023?
EFOR România, un think tank înfiinţat de experţi cunoscuţi în politici publice şi reforma administraţiei, a monitorizat cheltuielile cu promovarea în social media derulate partidelor politice și a venit cu un raport. Cât au cheltuit partidele în Bistrița-Năsăud în perioada aprilie 2023-ianuarie 2024?
În analiza regională, realizată cu ajutorul datelor puse la dispoziție de platformele de social-media, a reieșit că partidele politice au plătit către acestea puțin peste 1 milion de lei pentru promovare în județul nostru, în perioada 15 aprilie 2023 – 14 ianuarie 2024. Liderul la cheltuielor e USR (cu 302.000 lei), urmată de PSD (cu 246.000 lei) și de PNL (cu 206.000 lei). Topul realizat de EFOR, mai jos:
CHELTUIELI în Bistrița-Năsăud:
USR: 302.000 lei
PSD: 246.000 lei
PNL: 206.000 lei
PMP: 86.000 lei
Pro România: 16.000 lei
UDMR: 16.000 lei
AUR: 5.000 lei
Forța Dreptei: 2.000 lei
Altele: 140.000 lei
TOTAL: 1,01 mil. lei
Conform rapoartelor EFOR, la nivel național, între 2019 și 2023, au fost cheltuite aproape 100 de milioane de lei pentru teme politice, electorale și sociale prin reclame Facebook/Instagram (80 milioane lei) și Google/Youtube (18 milioane lei), de către partide, presă și alți actori. Din acest total aproximativ 80% poate fi asociată direct cu partide politice sau politicieni. Pe lângă partide și politicieni, reclamele mai sunt plătite de publicații, ONGuri sau companii comerciale. Peste jumătate din acești bani au fost cheltuiți de PSD, PNL și USR. USR a investit cel mai mult în comunicare online, urmat de PSD și PNL. Cu toate acestea, ca număr de reclame pe Facebook, cel mai activ a fost PNL, cu peste 70 de mii de reclame, la distanță semnificativă de PSD și USR.