Constructorii angajați în proiecte mari pot cere bani în plus

Constructorii angajați în proiecte mari pot cere bani în plus

Este vorba despre constructorii care au contractate proiecte mari de infrastructură și care pot cere mărirea constractelor. Mai exact, constructorii angajați, în ultimii șase ani, în proiecte majore de infrastructură, susținute din fonduri europene, pot cere statului ajustarea prețurilor la care au fost semnate contractele, ca urmare a creșterii alerte a costurilor de construcție în România din ultimii ani.

Guvernul a adoptat în urmă cu aproximativ o săptămână o hotărâre privind metodologia de ajustare a prețurilor pentru proiectele de infrastructură finanțate prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020.

Decizia luată de Executiv urmează să fie publicată în Monitorul Oficial, dată de la care constructorii au la dispoziție maximum 6 luni pentru a cere autorității de management creșterea valorilor din contracte.

Astfel, devizele semnate pe baza unor prețuri din 2017 sau anterior, în cazul cărora, la sfârșitul anului trecut, valoarea plăților aferente contractelor de lucrări reprezintă sub 15% din valoarea proiectului, pot obține cele mai mari creșteri de prețuri.

Am avut, recent, niște întâlniri la Ministerul Fondurilor Europene pe această temă și am susținut foarte mult ajustarea prețului contractului, pentru că este necesară. Constructorul, când participă la o licitație, își asumă niște variații de prețuri. El ia în calcul, inspirându-se din statistici, evaluări, prognoze, posibila inflație ce poate apărea pe perioada de execuție a contractului, atunci când realizează oferta. Dacă apar contestații sau amânări, termenul de începere a lucrărilor poate fi prelungit. Legea spune că dacă prețul manoperei a crescut ca efect al unei legi atunci creșterea se reflectă în contract. Dar dacă apar creșteri de costuri din alte motive  atunci constructorul rămâne cu niște diferențe pe care nu le poate acoperi. Dacă a depășit inflația preconizată, cota de cheltuieli indirecte și cota de profit, atunci firmei îi rămâne doar falimentul. Sunt creșteri de costuri care nu i se datorează constructorului. Concret, autostrada Târgu Mureș – Ungheni a fost licitată după prețuri din 2014-2015 și abia acum a ajuns la semnarea contractului“, a declarat Adriana Iftime, directorul general al Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC).

Categories: National

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*