EXCLUSIV : Drumul expres Bistrița-Cluj, estimat la 568 mil.euro, a dispărut din lista noului PNRR
![EXCLUSIV : Drumul expres Bistrița-Cluj, estimat la 568 mil.euro, a dispărut din lista noului PNRR](https://bistritabusiness.ro/wp-content/uploads/2021/03/harta-PNRR-drum-expres-800x500_c.jpeg)
Din noua variantă a Planului Național de Relansare și Reziliență (PNRR), aflată pe masa Guvernului, a dispărut finanțarea de 568 mil. euro prevăzută inițial pentru construcția drumului expres Bistrița-Dej-Cluj, cu care se lăuda în noiembrie secretarul general al PNL, Robert Sighiartău. Nu mai e vizibilă nici pepiniera de 20 mil. euro de la Sărata, anunțată inițial în lista PNRR.
Prin PNRR, plan ce trebuie aprobat de Comisia Europeană, publicat oficial AICI, vor fi finanțate investiții de 9,5 miliarde de euro pentru transportul rutier și pentru transportul feroviar, la care se adaugă investiții în alte domenii, valoarea totală depășind 30 miliarde euro, bani europeni.
Varianta propusă în toamnă de PNL a fost respinsă urgent de Comisia Europeană, care a cerut regândirea priorităților. Noile propuneri urmează să fie aprobate săptămâna aceasta de Guvern și apoi vor începe negocierile cu Comisia Europeană. Oficial, această etapă de negociere demarează la data de 1 mai 2021, însă discuțiile cu reprezentanții Comisiei Europene au avut loc informal, pe componente, pe parcursul perioadei de elaborare a PNRR.
În noiembrie, drumul expres Bistrița-Dej-Cluj-Napoca era prins în PNRR, cu o sumă estimată de 568 mil. euro. În noua variantă, publicată pe site-ul ministerului de resort, această investiție nu mai primește finanțare.
Ce proiecte de investiții în transportul rutier (ne referim la drumuri și autostrăzi n.n.) se regăsesc în noul PNRR?
*Autostrada A7 – Anumite secțiuni
*Autostrada A8 – Anumite secțiuni
*Autostrada A1 – Secțiunea Lugoj – Deva
Autostrada A3 – Anumite secțiuni și Centura Metropolitană Cluj
Legătura între Autostrada A1 – Timișoara – Aeroportul Timișoara
Legătura Autostrada A8 – Lețcani Vest – Bypass Iași – Iași Dacia
Legătura Apahida (Est Cluj-Napoca) – Jucu (Zona industrială și logistică)
Legătura între Autostrada A1 – Pitești – Mioveni Bypass
Legătura Craiova Est – Drum Expres Pitești – Craiova
Legătura Hunedoara – Sântuhalm – Autostrada A1
Legătura A10 – Teiuș – Blaj (zona industrială)
Legătura Autostrada A3 – Mărtinești – Vâlcele
Alternativa Techirghiol (Litoral Express)
Legătura Slobozia – Drajna Nouă – Autostrada A2
Legătura Călărași – Drajna Nouă – Autostrada A2
Legătura DN1 – Aeroport Henri Coandă – Autostrada A3/A0
Legătura Sfântu Gheorghe – Autostrada A13
Legătura Râmnicu Vâlcea – Tigveni
Noiembrie, 2020, an electoral:
”Mă bucur că bistrițenii au primit confirmarea finanțării acestei artere cruciale pentru județ din fondurile alocate special de Uniunea Europeană pentru relansarea economică post-pandemie. Drumul expres ne va lega rapid de Autostrada Transilvania și de metropola care, sub Emil Boc, a avut cea mai dinamică dezvoltare între orașele românești, locul unde muncesc și studiază atât de mulți bistrițeni. Asta înseamnă Dezvoltăm România: investiții în infrastructură care duc la creșterea competitivității economice și a nivelului de trai. Între Bistrița și Dej, lucrările au alocate 317 milioane euro pentru 55 kilometri, iar între Dej și Jucu sunt alocate 251 milioane euro pentru 34 kilometri de drum expres”. – declara Robert Sighiartău, secretar general al PNL, în noiembrie 2020.