ROMBAT a finalizat fabrica de baterii Li-ion de lângă București și demarează producția

ROMBAT a finalizat construcția fabricii de baterii Li-ion de lângă București, o investiție de cca. 12 mil. euro, și în februarie 2020 va începe producția. Primele celule Li-ion vor merge spre clienți de nișă ai grupului Metair: unii care convertesc autobuze sau feriboturi ca devină mai prietenoase cu mediul, alții care fac același lucru cu mașini de epocă.
Fabrica de lângă București are două niveluri, ocupă o suprafață de 5.000 mp și va produce anual 1.000.000 celule Li-ion. “Toate prognozele din industria auto indică o trecere abruptă spre automobilul electric. Totuși, în anul 2018, cota de piață a automobilelor electrice (EV) a fost în jur de 2%. Se prevede că în anul 2030 cota de piață a EV noi, va fi de 50%. Bineînțeles, și în 2030, majoritatea parcului auto va fi alcătuit tot din automobile clasice, având în vedere livrările pe piață din anii precedenți. Privind la aceste evoluții, bateriile plumb acid au încă piață pe următorii 20 ani. Dar în același timp, noile baterii Li-ion, care echipează EV, încep a fi cerute tot mai mult de piața auto, având în vedere multitudinea de proiecte EV lansate de toate marile firme auto. Rombat va continua să producă baterii plumb acid, dar investește și în baterii Li-ion, lucrându-se în momentul de față la montajul utilajelor de fabricație celule Li-ion în fabrica din București. Această fabrică va produce 1.000.000 celule Li-ion, pe două chimii, NMC și LFP. Sperăm ca la începutul lunii februarie 2020, fabrica din București să funcționeze și în felul acesta să facem pasul în fabricația de baterii Li-ion. Acesta va fi doar începutul….”, a declarat Ioan Repede, directorul general al Rombat SA.
Bătălia cu asiaticii a început
În contrapondere cu ofensiva asiatică, Europa investește într-un sector de producție de baterii competitiv, durabil și oferă un cadru care să includă accesul securizat la materii prime, sprijinul pentru inovarea tehnologică și normele coerente privind producția de baterii, care contribuie la economia circulară și mobilitatea curată. În octombrie 2017, Comisia Europeană a lansat platforma de cooperare “European Battery Alliance” = “Alianța Europeană a Bateriilor” cu principalii factori industriali interesați, statele membre interesate și Banca Europeană de Investiții. Obiectivul imediat este de a crea un lanț competitiv de producție în Europa, având în centrul său baterii durabile. Pentru a preveni dependența tehnologică de concurenții noștri și pentru a valorifica resursele umane, potențialul de creștere și investiții al bateriilor, Europa trebuie să acționeze rapid în cursa globală. Conform unor previziuni, Europa ar putea deține o cotă de până la 250 de miliarde euro pe an începând cu 2025. Pentru acoperirea cererii UE, ar fi necesare cel puțin 10 până la 20 de “gigafactory”, adică unități de mare capacitate producție celule. În Mai 2018 Comisia Europeană a lansat un Plan Strategic de Acțiune la nivel UE privind bateriile. Acest plan strategic de acțiune combină măsurile vizate la nivelul UE pentru materii prime, cercetare și inovare, finanțare și investiții, standardizare și reglementare, comerț și dezvoltare, pentru a transforma Europa într-un lider mondial în producerea durabilă a bateriilor și în contextul economiei circulare. Răspunsul grupului Metair la noile provocări a fost construirea, prin Rombat, a fabricii de lângă București.
Rombat SA, parte a grupului internațional METAIR, a rulat afaceri de 415,8 mil. lei în 2018, obținând un profit net de 26,6 mil. lei, cu 727 de angajați. Potrivit revistei “TOP 100 companii cele mai valoroase companii bistrițene” – editată de BistritaBusiness, ROMBAT este a doua cea mai valoroasă companie locală, după Leoni Wiring Systems RO.