STORY: Cum a devenit o afacere din Bistrița lider regional al comerțului cu băuturi premium?

STORY: Cum a devenit o afacere din Bistrița lider regional al comerțului cu băuturi premium?

 Cafe Bar Select, cel mai mare distribuitor bistrițean de băuturi alcoolice în sistemul HORECA (hoteluri, restaurante, cafenele), a încheiat cel mai bun an din istoria sa cu afaceri de peste 3 milioane euro. The Drinks Store, magazinul companiei, e cel mai mare shop specializat din Transilvania. Ce planuri de viitor au însă antreprenorii din spatele afacerii?

 “Nu e un business ușor, implică alergătură multă și responsabilitate, contact permanent cu clienții, iar câștigurile, în marje mici, depind de volumul vânzărilor. Nu e cum se vede probabil din afară, noi avem un întreg angrenaj pe zona de comenzi, stocuri, contabilitate, distribuție care trebuie să funcționeze impecabil, altfel suntem pierduți” explică Mihai Deak, managerul general al companiei și totodată fiul proprietarei, doamna Maria Deak.

Cine își amintește Barul Albastru, primul bar din Bistrița după Revoluție, trebuie să afle că acolo a început drumul antreprenorial al familiei Deak. De acolo s-au dezvoltat toate. În paralel cu administrarea barului, doamna Maria a început timid distribuția de băuturi alcoolice și răcoritoare, iar mai târziu de dulciuri. Barul Albastru a rămas în urmă prin 1996, când bistrițeanca a deschis un stand în Cibela și s-a orientat preponderent spre vânzarea en gros și en detail a băuturilor alcoolice. Au urmat primii agenți de vânzări, primul depozit, primul magazin. În perioada 2000-2011, afacerea a crescut de aproape cinci ori, de la venituri de 0,5 milioane euro la 2,3 milioane euro. Și astfel depozitul a devenit mic, la fel și magazinul. Pasul următor a fost unul foarte curajos: construirea unui nou depozit, mutarea magazinului într-un spațiu generos de 200 mp (e cel mai mare liquor store din Transilvania) și derularea primului proiect imobiliar al familiei Deak: pe locul fostului depozit a apărut un imobil cu locuințe și spații de birouri, din care, astăzi, jumătate este închiriat. Am spus primul proiect imobiliar, pentru că există niște idei pentru a continua acest gen de investiții.

Drumul de la Barul Albastru

„E distanță lungă de la Barul Albastru la locul unde suntem acum. Dar au și trecut 26 de ani, în care toți am muncit pe brânci. Rezultatele, de care suntem foarte mândri, spun totul: Cafe Bar Select e liderul regional al distribuției de băuturi alcoolice și răcoritoare pentru sistemul HORECA, iar The Drinks Store e cel mai mare shop specializat din regiune. De asemenea, suntem distribuitorul numărul unu la evenimente. Încă nu avem cifrele finale, dar cu siguranță 2017 a fost cel mai bun an din istoria companiei”, spune Mihai Deak.

În anul ce tocmai s-a încheiat, depozitul a livrat băuturi pentru mai mult de 700 de evenimente (nunți, botezuri), toate cu peste 100 de persoane. Într-un weekend memorabil din 2017, la început de august, Cafe Bar Select a avut o distribuție-record, livrând pentru 65 de nunți și botezuri. În general, weekend-urile de vară înseamnă pentru depozit livrări la 30-40 de evenimente.

The Drinks Store, cel mai mare liquor shop din regiune

The Drinks Store generează astăzi cca. 15% din veniturile companiei, dar există o tendință de creștere, mai ales datorită vânzărilor din online. Niciun alt magazin specializat nu are o sortimentație atât de bogată în categoria băuturilor și dulciurilor considerate premium, la prețuri atât de bune, crede Mihai Deak, motiv pentru care există comenzi online din toate colțurile țării, dar mai ales din București. “Magazinul nostru online e la început, nu am pus mare accent pe el, însă acest lucru se va schimba din 2018. Este limpede că vânzările online iau treptat locul comerțului clasic și vrem să fim acolo, pregătiți. În orașele mici din țară nu există magazine și depozite specializate pe băuturi, iar cei care vor asemenea produse caută rapid pe Internet și vor să plaseze comenzi. Acolo se vor lovi mai întâi de noi, asta ne dorim. Suntem lideri regionali și așa vrem să rămânem” spune Mihai.

Bistrițenii preferă vinarsul, dar vinurile câștigă teren prețios

Principalii parteneri ai Cafe Bar Select – după volumul vânzărilor – sunt companiile Jidvei, Recaș și cei patru mari importatori de băuturi internaționale. Desigur, lista colaboratorilor e foarte lungă, dacă ne gândim că doar pe zona de vinuri există aproximativ 30 de podgorii în depozitul și rafturile distribuitorului. Dacă vorbim despre consumatorii bistrițeni, Mihai Deak spune că aceștia preferă vinarsul (și aici e lider “coniacul” de Jidvei) – județul nostru e în topul consumatorilor de vinars din România – dar vinul este pe un trend de creștere extraordinar. „Dacă acum 10 ani clienții noștri știau de Grasa de Cotnari și încă 2-3 vinuri cu care au crescut, ați rămâne șocați să participați acum la o degustare organizată de noi și să constatați nivelul actual de cultură al bistrițenilor. Facem periodic astfel de degustări pentru diverse crame, iar somelierii care vin și prezintă vinuri se declară ei înșiși surprinși de avansul vinului în județul nostru. Dincolo de vinars și vinuri locale, avem clienți fideli și pentru băuturile premium produse în străinătate. Un vin italian la 500 lei, sau un whisky vechi la 1000 lei – nu sunt o problemă pentru o anumită categorie de bistrițeni. Pe noi asta ne bucură, înseamnă că orașul are bani, că a crescut nivelul de trai. Am tot amânat să facem o degustare pe vinars / coniac, din mai multe game, dar cred că se apropie momentul”, mai spune Mihai Deak.

Constanță ca lider și creștere în online

Pentru 2018, familia Deak nu își propune pași uriași, pentru că acest business nu așa a crescut, nu așa e gândit. Dezvoltarea a avut loc treptat, organic, odată cu piața. De aceea, țelurile antreprenorilor pe termen scurt sunt menținerea statutului de lider pe segmentele câștigate deja și un pas mai hotărât în comerțul online. Ținte oarecum ușoare, am fi tentați să spunem noi, cei din afară. Mihai ne reamintește însă rapid de complexitatea acelui angrenaj din interior, care trebuie să funcționeze ceas. Fără el, distanța de la succes la eșec e doar un fir de ață.

 

Categories: Business in top

About Author