În lipsă de șoferi, BCVO Logistics Bistrița deschide o firmă în Polonia pentru a putea angaja ucrainieni
Cum au ajuns belgienii de la BCVO Logistics România cei mai mari transportatori din județ, cu afaceri de 20 milioane euro, ce investiții în agricultură pregătesc și de ce firma din Bistrița a deschis în 2017 filiale în Polonia și Spania? “O afacere complexă, care ține de organizare și oportunitate”, explică, pentru BistrițaBusiness, Cristi Codărean, director executiv al companiei bistrițene.
Belgienii, cu afaceri în logistică în țara lor și în agricultură în Spania, au venit la Bistrița în 2005, la sugestia unui român. Au început cu câteva camioane, care să asigure transportul în special pentru mărfurile proprii. A avea camioane înmatriculate în România și șoferi români era un business bun în privința costurilor de operare. “Eu am început să lucrez cu ei ca subcontractor, din 2007, le închiriam camioanele mele. Am fost al doilea lor subcontractor, după o firmă din Sângeorz-Băi. Pe măsură ce s-au înmulțit contractele, mai ales cu clienți din zona portului ZeeBrugges, a crescut și firma din Bistrița. În 2009, când am acceptat oferta să coordonez businessul, firma de aici avea cinci camioane proprii și încă 12 închiriate. Potențialul era însă mult mai mare și le-am propus o reorganizare din rădăcini a activității. Planificarea curselor se făcea în Belgia și am mutat această operațiune la Bistrița. Scriptic, activitatea de la Bistrița se făcea până atunci printr-o altă firmă din grup și am decis să mutăm totul pe firma de aici. Așa am avut acel salt spectaculos, în 2015, la afaceri 17,7 milioane euro. În 2016, am urcat la 20 milioane euro, unde cred că vom fi și anul acesta. De la trei oameni, am ajuns astăzi la 15 planneri, doi supraveghetori, un departament tehnic, un departament de IT, un departament de asigurări. Am construit propriile noastre softuri pentru planning și contabilitate. Am ridicat un sediu de care suntem foarte mândri. Avem azi 106 camioane proprii și încă 75 închiriate. Am ajuns la 213 șoferi angajați, din care jumătate sunt bistrițeni, restul din alte județe ale țării. “ povestește Cristi Codărean.
Salariu de început la BCVO: 1900 euro/net
Un șofer începător pe camion câștigă lunar la BCVO 1900 euro net, iar șoferul cu cea mai mare experiență ajunge la 2400 euro. Nu sunt salarii mici, însă, o problemă generală în România de azi, oamenii sunt greu de găsit. Codărean a implementat la BCVO o politică de recrutare extrem de flexibilă, cu ajutorul căreia reușește să își țină camioanele în mișcare. Spre deosebire de alte firme de logistică, BCVO angajează și șoferi fără nicio experiență în acest domeniu și îi trece prin câteva etape de instruire. “Întâi, le facem instruirea teoretică, avem un manual de 200 de pagini pe care trebuie să și-l însușească. Apoi, îi dăm pe mâna unor șoferi cu experiență, doar să observe cum funcționează lucrurile în practică. Dacă totul merge bine, îi punem pe camionul-școală pe care-l avem la Bistrița și le dăm câteva curse lejere, în zone foarte apropiate. Abia în ultima etapă îi punem în curse lungi și complicate, alături de șoferi experimentați, iar apoi îi lăsăm singuri“, explică Codărean.
Soluția pentru forță de muncă: ucrainienii din Polonia
Problema forței de muncă în România, deși e reală și stresantă pentru antreprenori, nu a mișcat încă guvernanții în direcția luării unor măsuri salvatoare. Și atunci, companii precum BCVO Logistics iau singure măsuri pentru a-și asigura mână de lucru. După ce s-a chinuit un an zile să aducă în companie cinci șoferi ucrainieni, fără sorți de izbândă, din cauza legislației nepermisive a statului român, Cristi Codărean s-a reorientat. De câteva luni a deschis o firmă în Polonia, unde acționar unic e BCVO Logistics Bistrița, care îi va rezolva problema șoferilor. Guvernul de la Varșovia nu are probleme în a aduce forță de muncă din Ucraina, în acest moment, potrivit estimărilor, existând în Polonia cca. 2 milioane de muncitori ucrainieni. Firma înființată de BCVO în Polonia va cumpăra și înmatricula camioane în acea țară și va angaja șoferi ucrainieni. La fel se va întâmpla cu o a doua firmă înființată în acest an de BCVO, cea din Spania. “Nu știu de ce guvernanții noștri nu adoptă soluții, pentru că, iată, afacerile încep să iasă din România, din cauza lipsei de forță de muncă. Alții au găsit variante, noi am pus limită la 5500 de posibili muncitori străini în 2017. Ce să facem cu 5500, când economia poate ar avea nevoie de 55.000, sau mai mulți? “, spune Cristi Codărean.
“Strategia pentru 2018, să menținem ce avem în 2017“
Această problemă a forței de muncă și legislația europeană instabilă cu privire la transportatori îl fac pe managerul BCVO să fie precaut când vorbește despre 2018. Singurul target pe care îl poate vedea acum e acela de a menține intacte reușitele din ultimii ani. Desigur, firmele din Polonia și Spania, coordonate la început de la Bistrița, vor începe și ele să producă, deci la nivel de grup probabil că va exista o creștere, însă în acest moment BCVO nu pariază pe ea. “La ce bonitate avem acum, putem cumpăra mâine 100 de camioane. De lucru pentru ele ar fi. Pe cine punem însă la volan? Și ce surprize ne mai pregătesc cei de la Bruxelles privind regulile trasportatorilor? Două necunoscute mari, la această oră, care ne fac să fim precauți. Vrem să ne mulțumim clienții actuali, să consolidăm ce avem și vom vedea ce va fi“ mai spune Codărean.
Pariul pe agricultură
Un proiect despre care managerul BCVO vorbește cu plăcere este planul belgienilor de a face agricultură în Bistrița-Năsăud. În acest moment, ei au în proprietate cca. 70 de hectare de teren la Teaca, unde din 2019 vor alege să cultive cartofi, sau lavandă sau alte plante cu potențial comercial, și încă 30 de hectare la Dipșa, unde cel mai probabil va fi plantată o pădure de salcâm. De altfel, belgienii mai au în zonă 12 hectare de pădure plantate acum câțiva ani și văd aceste investiții ca pe o garanție pentru urmașii lor. Pentru proiectele din agricultură va fi înființat în curând un departament distinct.