Pledoarie pentru antreprenorul bistrițean. De ce ajutăm multinaționalele să supraviețuiască și îi îngropăm pe ai noștri?

Pledoarie pentru antreprenorul bistrițean. De ce ajutăm multinaționalele să supraviețuiască și îi îngropăm pe ai noștri?

Pledoarie pentru antreprenorul bistrițean. De ce ajutăm multinaționalele să supraviețuiască și îi îngropăm pe ai noștri?

Criza creată de coronavirus a dat lumea peste cap și, dincolo de consecințele sociale și cele strict medicale, vor fi grave efecte economice. Aserțiunea este valabilă atât la nivel global, dar mai ales la nivelul unui microunivers, cum ar fi un județ, cum ar fi Bistrița-Năsăud.

Panica angajaților care stau cu mintea doar la virus și au o productivitate minimă, panica scăderii comenzilor, panica neîncasării facturilor (inclusiv, sau mai ales, a celor de la stat), panica imobilității mărfurilor (din cauza măsurilor luate de guverne în sectorul transporturilor), panica amânării sau anulării unor investiții ce păreau certe – sunt doar câteva dintre greutățile care apasă astăzi în capul antreprenorilor. Ce e de făcut? Nimeni nu s-a confruntat vreodată cu o astfel de situație, nimeni nu a propus vreodată o simulare a unei astfel de situații, deci nimeni nu știe ce e de făcut.

Guvernul României a anunțat că miercuri va ieși cu câteva măsuri fiscale care să ajute domeniile de business pe care le consideră el cele mai afectate: transporturi, HORECA etc.

Ce vor face însă miile de afaceri care agonizează în toate celelalte domenii, la un pas de faliment? Ce măsuri poate lua statul pentru ele?

Înainte de a aștepta efectele unor acțiuni ale statului, dacă acestea vor exista, cetățenii înșiși pot alege să susțină anumite afaceri. Dacă tot se pune problema unei extincții masive, măcar să alegem noi cine supraviețuiește.

Concret, bistrițene, dacă tot îți faci provizii pentru o perioadă îndelungată, de ce nu îți orientezi cumpărăturile spre magazinele românești? De ce nu le orientezi spre magazinele operate de antreprenori bistrițeni, ca să îi ajuți să supraviețuiască? Apreciază că aceste companii locale nu duc profiturile în paradisuri fiscale ci îi investesc tot aici. Apreciază că niște bistrițeni ca tine au creat aceste afaceri și țin piept ofensivei agresive a multinaționalelor. De ce să nu cumperi din rețelele de magazine Alma, Atlantis, Plus, Neira? De să nu alegi produse create local, cum ar fi carnea de la AgroArdeal sau Jupânu, lactatele de la Romfulda sau Monor, pâinea de la Alces sau Valybia? Exemplele pot continua și dincolo de alimente și de criza actuală. Dacă ai de cumpărat, spre exemplu, o cutie de cuie, de ce nu o iei de la Stilexprima sau Influent? Dacă îți iei mașină nouă, de ce nu mergi la un dealer local? Pentru o baterie auto, de ce nu alegi doar Rombat? Pentru un televizor, de ce nu alegi Biasicom sau Melarox? Dacă vrei jucării pentru copii, de ce alergi la mall când găsești aceleași produse, la un antreprenor bistrițean, în Winmarkt? Mai ales când vorbim de prețuri și calitate similară?

Te-ai gândit, vreodată, în termenii aceștia?

“De ce să-i îmbogățesc eu pe ăștia? Uite ce jeep și-a tras din banii mei…”, ar spune mulți care au o problemă cu propria lor nereușită în viață. Întrebarea corectă este însă: “Nu mai bine ajut să le meargă bine alor mei, decât altora?” Selgros își trimite profiturile în Elveția, Kaufland și Lidl în Germania, Profi, Noriel și Pepco în Polonia, Carrefour în Franța. Crezi că proprietarii acestor multinaționale, valorând zeci de miliarde de euro, umblă cu jeepul, ca ai nostri, si nu cu avionul personal? Crezi că ei au în plus față de tine o cabană la Colibița, ca ai nostri, si nu o insulă privată în Caraibe? La scară mai mică, marile lanțuri românești, precum Dedeman, Altex, Flanco, își mută și ele profiturile din Bistrița, cum altfel?

Semnalele sunt că în următoarele 4-8 săptămâni, multe companii mici și medii bistrițene vor fi scufundate, dacă nu se întâmplă vreo minune. Unii antreprenori cu care a vorbit BistritaBusiness.ro spun că mai rezistă, cu noroc, o lună. Vom rămâne cu giganții care pot trece cu fruntea sus prin orice criză, pentru că stau pe munți de bani, bani pe care i-ai ajutat să-i strângă în ultimii ani!

O fi sau nu târziu, dar tu, consumatorule, încearcă măcar acum să-ți schimbi optica față de antreprenorii bistrițeni, locali. Fii mândru de ei! Ține capitalul lor aproape, pentru că acesta va dezvolta zona și de această dezvoltare vei beneficia, în cele din urmă, și tu.

Ceilalți… doar vin și pleacă.

Categories: Opinie, Uncategorized

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*